Att skapa en kurs i KlickData KLMS plattform för kompetensutveckling är enkelt. Enkelhet är som du sett och förstått är ett grundläggande riktmärke för allt vi gör på Klick Data. Det ska vara enkelt att lära sig. Och i det kommer att det ska vara enkelt att skapa en kurs för andra att lära sig vilket är vad denna sida beskriver.
Att skapa en kurs är samtidigt ett underskattat sätt att själv lära sig ett ämne. Därför har vi som grundinställning att användare i en Klick Data Akademi kan skapa en kurs. Det bestäms dock av administratören och den policy som gäller i den organisation du verkar i.
1. Meny Skapa
Som användare kan du skapa en kurs eller som administratör från menyn Skapa. Administratören kan ta bort möjligheten för användarna i en akademi att skapa en kurs. Kursskaparen är en roll som skiljer sig från administratörens. Kursskaparen kan vara en användare som inte ser andra användare men som skapar värdefulla kurser som adminitratören kan publicera. Låt oss nöja oss med att i detta exempel så kommer användaren åt menyn Skapa i användardelen. Den kan således i undantagsfall vara dold.
1b. Admin ser samma sidomenyer med samma funktionalitet under Innehåll utifrån sitt perspektiv.
2. De fem sidomenyvalen är Kurs, Material, Test, Event och Enkät.
En kurs består av ett eller flera av tre (3) resurstyper:
A. Kursmaterial. Vad som skall läras in.
B. Test. Vad som ska valideras att ha tillgodogjort i kunskapsöverföring)
C. Event. Var och när sker en lärarinsats med interaktiv återkoppling
D. Uppgift. Vad skall användaren, (eleven eller den anställde) göra med en lärare som avgör och bedömer. (Eng. Case)
D. Enkät eller Undersökning: Återkoppling. Effekten av utbildningsinsatsen mäts.
En kurs kan ha olika syften. Att bara ha tagit del av informationen. Eller att kunna något utantill som betyder skillnaden mellan liv och död. I en organisation finns det behov av certifiering av kunskap som är tvingande och nödvändig pga. av lag och kurser som är utvecklande och instruerande för hur verksamheten bedrivs eller bör bedrivas. Inom lärplattformen KlickData ryms alla dessa delar. Och kursskaparen kan välja nivå. Komponenterna av kursmaterial, tester och enkät består och antal av dessa är valfria.
Ur högen av dessa resurser finns det mängder mallar att hämta ifrån. Som ger inspiration och som gör det enklare att skapa en kurs. Alltifrån kurser som kan kopieras och modifieras till en frågedatabas med en halv miljon flervalsfrågor som man enkelt kan hämta in och använda samt modifiera. KlickData ger alla organisationer möjligheten att ENKELT skapa kurser med Kursskaparverktyget som också ibland kallas Författarverktyget. Resultatet blir en kurs online i KLMS. Ej att förvecklas med det vi kallar e-kurs som är en egen resurskategori då den bygger på en ekursspelare med inbyggda menyer och egen indexering. Denna FAQ-sida exkluderar e-kurser.
Kurserna som skapas kan exporteras till andra plattformar. Se vad termer betyder på vår sajt som definerar terminologi inom LMS : SCORM.
3. Iden med den kreativa processens pusselbitar.
Om du någon gång skapat en kurs eller för den delen en presentation så vet du att det tar lite tid att få det bra. Det är en process som måste värkas fram. Man samlar först ihop massa länkar och kursmaterialsidéer som man tror kan vara användbara. Vilka böcker skall elever läsa? Vilka filmer och instruktionsvideo skall medarbetarna se? Vad är relevant i ämnet? Finns det något som är ännu bättre? Vilka ska frågorna vara som eleverna skall kunna? Täcker det läroplanens krav eller företagets mål? Är det lagstadgad information? Är informationen aktuell? Är kursmaterialet intressant eller svårbearbetat? Finns det någon bra sammanfattning som leder in i ett komplicerat material? Är det som jag googlat och kommer upp överst verkligen det som ger den bästa kvaliteten för kursen ? Massor av tankar. Åt alla håll.
Den här kreativa processen har vi tagit fasta på. Vi har i samråd med våra kunder kommit fram till att pusselbitarna kan skapas var och en för sig och sen sättas ihop vid slutmontering eller så kan man skapa en kurs direkt från början. I menyn Kurs skapar man en kurs från början till slut. I menyn Material skapar man Material. Och följdaktigen skapar man Tester och Quiz i menyn Test och enkäter, utvärderingar och undersökningar i menyn Enkät. Det man skapar i de tre senare kan man sen använda som pusselbitar i Kursmenyn.
4. Kursdelarna sätts samman i Kursmenyn
Beskrivning av vilka olika inställningar en kursskapare kan göra i en kurs:
Kursskapare kan sätta frivillig eller obligatorisk del i kursavsnitt. Lägga till kursmaterial, tester och enkäter/ undersökningar. Utöver lägga in bilder och filmer i tester samt mycket annat. Kursens delar kan läggas till, ändras och tas bort.
Pusselbitarna som varje Material, Test och Enkät är delar som tillsammans bildar en helhet. Det finns ingen stress av att bli klar med en kurs. Den kan Sparas opublicerad innan du är klar. Och återanvändas. Man hittar delar som passar och kan ansamla olika typer av material. Precis som när man skapar en spellista på Spotify kan man först samla låtar. I KLMS bygger man upp kurser efter hand.
Att lägga till ett kursmaterial kan således göras i menyn Material. Eller som en del av att skapa en Kurs. (Se egen FAQ om Skapa kursmoment)
Kursplanen innehåller 5 delar.
1. Kursinnehåll
Denna del lägger till de tre elementen Material, Tester och Enkäter. I valfri ordning och i valfritt antal delar. En kurs kan bestå av många eller en del Material och ingen test eller Enkät. Det kan också bara bestå av en Test eller en Enkät.
2. Kursinformation
I kursinformationsdelen finns allt som rör paketeringen av din kurs. Vad ska den heta? Ska den vara öppen för alla? Ska den vara öppen inom ett datumintervall ?
Tidsbegränsning? En kurs kan sålunda vara öppen för evigt eller ha en tidsbegränsad period för tillgänglighet precis som ett event. Den kan också vara tillgänglig endast för en viss person, ett fåtal användare eller en grupp eller för hela företaget och organisation (Akademin). Dessutom kan den vara publik i det allmänna kursbiblioteket för flera akademier då Klick Data ser kurser som del i ett större sammanhang. (Se. KOL)
Under fliken extra kursinformation finns en mängd fält som hjälper användaren att hitta kursen och förstå hur den kan hjälpa denne att bli mer kunnig. Många vill ju skapa en "bättre version av sig själv" genom att utbilda sig. Hur lång är kursen? Vem har gjort den? Omslagsbild så att den ska synas och mrknadsföras i sektionerna? Pris? Får man ett kursintyg? Eller Diplom efter kursen? Vad är gränsen för godkänt? Artikelnummer? All denna typ av information skapas i denna del: Kursinformation. (Läs mer i detalj i egen FAQ här)
Varje del av Extra kursinformation har en flik uppe till höger som öppnar upp den delen med Visa Mer/ Visa mindre (Kollapsa). Finns information i fältet syns en liten grön markering till vänster upp kollapsa-pilen. I exemplet ovan syns det på raden Kategorier.
3. Kurstillgång
Efter att en kurs är skapad kan man tilldela den i kursskapningsögonblicket. Man kan också gå till menyn Admin/ Statistik/ Tilldela för att tilldela kurs. Nedan förklaras om man vill göra det i kursskapartillfället med Kurstillgång, Påminnelser och kurspublicering. (Denna modul skapades innan modulern för tilldelning fanns där kursskapande och kurstilldelningen skedde simultant.)
Vem skall få tillgång till kursen? Är kursen öppen för alla så bockas Öppen i. Då kan kursen tas av akademins användare. Om den specifikt skall ges tillgång till ett fåtal användare eller en grupp inom er organisation så avbockas Öppen och tillgången begränsas och specificeras i 3. Kurstillgång. Admin kan publicera till akademin eller till alla akademier. (Publik). Admin kan också publicera till vissa inom en akademi eller till vissa akademier. (se FAQ om Utkast, Pulicera eller Publik)
Längst ner kan kursen även göras publik. Då är den tillgänglig för akademins användare samt för alla andra akademier. (Se KOL) Vi tror på idén som Wikipedia byggdes på. Man hjälps åt och delar kunskap.. För allas bästa. Givetvis inte företagsspecifika och företagshemligheter. Men generella kurser som fler än de på företaget har nytta av. I fliken för bibliotek ser du vad andra har gjort öppna för dig. Det är inte bara initierat av Klick Datas team utan av våra kunder. En kommun hjälper en annan kommun. Ett företag hjälper ett annat företag. Och det går att prissätta. Bra kurser som skapar mervärde kostar givetvis. Allt är inte gratis. (Kontakta oss för mer information hur du kan tjäna pengar på att skapa kurser)
3. Kurstillgång
Om kursen inte är öppen så ska tillgängligheten bestämmas och begränsas. Användare och Grupper är två flikar som kommer upp. Bocka i de som berörs av denna kurs och som skall gå kursen. Det är således skiullnad på Tillgänglighet och Tilldelning. En kurs som Tilldelas på detta sätt får en kursplan med ett Startdatum och ett slutdatium som bestäms i del 4 och 5.
4. Påminnelser.
I fjärde delen av Skapa Kurs finns Påminnelser med ett förvalt antal påminnelsr om att bli klar som är satt till fyra (4) inom en månads tid från Skapelsedatum. Du formulerar ett förvalt påminnelse brev som skickas från KLMS server så att du skall slippa ägna dig åt detta under kursens gång. Fliken "Insert Merge Field" hämtar information från en databas så att varje användare får sitt unika meddelande med "Hej Bo" och "Hej Kristina. <first-name> . <acess-link> är namnet på kursen du skapar utifrån databasspråk. Det skall skiljas från <activation-link> som är länkne som användaren får när denne skapar konto i systemet.
5. Kurspublicering
När du skapat kursinnehåll, gett kursen ett namn (och diverse detaljerade attribut), bestämt dig för vilka som skall tilldelas kursen och förberett påminnelsebrev så kommer du till det avslutande Välkomstmailet som på samma sätt som påminnelser hämtar information från databasen. Du kan formulera ett liknande mail som i påminnelsen för att kommunicerra med kursdeltagarna. Skillnaden är att detta är det första mailet de får angående att de ska gå denna kurs.
Som beskrivet ovan är 1. och 2. obligatoriska delar. Ungefär som när du bestämmer flygresa: Vart skall du åka och när i del 1. Vilka skall åka i del två. Du kommer till destinationen. Precis som när du bokar flygbiljett finns det en naturlig koppling till hotel, försäkring och hyrbil i 3,4 och 5 för att dra analogen. Det är en narturlig del som hör ihop men som kan bokas senare.
Administratören kan således precis som hotel och flyg kan bokas vid olika tillfällen ta en valfri kurs och tilldela den till en individ, en grupp eller till företaget under fliken Admin/ Innehåll/ Tilldela.
Updatering FAQ: Förenkling och förklaring finns nu tydligt definerat om vad de olika alternativen du kan göra i slutet av steg 2. Du kan hoppa över steg 3-5 eller avbocka Gör publik och tilldela direkt i kursskapande läge.
Om Öppen kurs bockas i så släcks 3,4, och 5. Då kan du spara som ett utkast utan att publicera eller Publicera kursen till din Akademi. Bockas knappen Gör publikt in så är kursen tillgänglig för alla i det publika forumet för kurser som är Klick Datas öppna Bibliotek (KOL).
Notera att du direkt när du sparar kommer til listan för Dina Kurser och där finns symboler som visar statusen för kursen. Om den är Sparad saknas publieringsdatum (Not yet). Om den är publicerad men inte publik så är globen övertäckt med ett sträck men inte cirkeln.
Om du väljer att Publicera får du en popupruta som låter dig Spara Utkast eller Publicera som en öppen kurs för de som har tillgång till Akademin eller ges möjlighet att sätta kursdatum för en begränsad krets av användare som tilldelas kursen.
OBS. Denna svenska artikel bygger på designen från 2020 som lanserades i version 3.30.
Kursskapar modulen (Författarverktyget) för kursskapare kommer under våren 2022 få en uppgraderad design med 2-spalter som vi presenterar i denna FAQ. Det blir då ännu mer visualiserat och enklare.