fbpx

Employer Branding - hur ett LMS gör dig attraktivare som arbetsgivare

Publiserad i kategori: LMS

Hur både potentiella och befintliga anställda ser på en arbetsgivare har blivit en allt mer betydelsefull fråga det senaste decenniet. I takt med att medarbetare idag ställer helt andra krav på företagen har det blivit viktigare att kunna marknadsföra och konkurrera med annat än ersättningsnivåer och trygghetspaket. Hur kan företag utnyttja ett Learning Management System (LMS) för att förbättra sin Employer Branding?

KD Magnet JOBB demo1 180508

För inte allt för länge sedan var det företagen som satt i förarsätet och kunde ställa höga krav på sina anställda utan att behöva leva upp till särskilt mycket själva. Attityden kring vad det innebar att vara anställd såg helt annorlunda ut och den stora majoriteten reflekterade inte över frågor som miljöpåverkan, flexibla arbetstider och vidareutbildning. Internets intåg i folks datorer, surfplattor och mobiler har förändrat dynamiken mellan arbetsgivare och anställda totalt. Helt plötsligt är information om hur andra företag relaterar till sin omvärld lätt att ta reda på och detta skapar helt andra förväntningar på arbetsgivarna. Detta har lett till att företag tvingas differentiera sig och hitta nya sätt för att attrahera och inte minst att behålla de största talangerna. 

Employer Branding är varken enkelt eller något som sker över en dag. Det kräver förståelse både om sig själv som företag och organisation, men även förståelse för vad som är viktigt för dagens anställda. Som tur är finns det idag verktyg som underlättar detta arbete. Genom att ha ett LMS integrerat i verksamheten visar man direkt att man förutom att bry sig om sina anställdas utveckling, visar att man är ett företag i framkant när det kommer till den digitala utvecklingen. Enligt en opinionsundersökning från Gallup år 2016 så anser 87% av ”Millennials” (födda år 1980-1996) att professionell kompetens- och vidareutveckling är väldigt viktigt i ett jobb. Vidareutveckling är alltså inte bara något många unga anställda ser som en bonus - det är mer eller mindre ett skall-krav för majoriteten. 

Förutom att ett LMS tillhandahåller möjligheten att enkelt lära sig, ger det både anställda och arbetsgivare möjligheten att interagera och förstå varandra. Känslan av att få sin röst hörd och samtidigt ha möjlighet att påverka verksamheten är nämligen viktigt för att öka produktionen och behålla anställda över tid. I västra Europa känner sig endast 10% engagerade på jobbet (involverad och entusiastisk över sitt arbete). I samma studie från Gallup visar det sig att 70% av anställda känner sig engagerade i de bolag som förvaltas bäst. Dessa siffror talar sitt tydliga språk; rätt kultur och ledarskap skapar enorma skillnader i hur engagerade anställda är. Detta leder i sin tur till ökat förtroende hos de anställda och sedermera förbättrad produktivitet och lönsamhet. 

För många företagsledare så är intentionen rätt. Man har en idé om företagets värderingar och att man värnar om de anställdas trivsel. Det man saknar är verktygen för att kommunicera ut detta på ett systematiskt, effektivt sätt. Det är en sak att utbilda nya anställda i vad som gäller på ett företag när de först börjar, men det är en helt annan sak att varje vecka efterleva detta. Med ett LMS blir det effektivt och administrativt genomförbart att regelbundet uppdatera anställda om vad som gäller. Det är även lätt att samla ihop idéer kring verksamheten och man ser även till att göra inlärningen roligare och mer engagerande med hjälp av ”gamification”-aspekten i ett LMS. Och är man som företagsledare osäker på vad de anställda har för bild av företaget, är det mycket enkelt att via plattformen skicka ut en snabb enkät eller medarbetarundersökning. 

KD CSR demo1 180516i

Ovanstående illustration är tagen ur Gallups stora återkommande undersökning "State of the Global Workplace" (2017). Den första stapeln visar på det faktiska resultatet från Sverige och den andra stapeln visar hur ett aktivt arbete med stöd av KlickData LMS kan förflytta 10% av arbetsstyrkan i en positiv riktning. I en organisation med 250 medarbetare betyder det en dramatiskt positiv effekt inte bara ekonomiskt utan i hela organisationens långsiktigt hållbara värdeskapande och i Employer Branding.

En lärande organisation som förstår sina medarbetare ökar inte bara produktionen internt och externt; det främjar högre säkerhet och en ”life balance” som alltmer efterfrågas och värderas av en organisations medarbetare. Med riktigt nöjda och engagerade medarbetare kan anställda bli ambassadörer för företaget, vilket automatiskt lockar till sig nya medarbetare. Några exempel på kreativa sätt att använda ett LMS för ökad employer branding: 

  • Skapa enkelt en videoutbildning där du belyser företagets värderingar genom intervjuer med både ledare och anställda. Detta sker tids- och kostnadseffektivt genom LMS:ets författarverktyg. 

  • Med hjälp av infografik och bilder illustrera bolaget i siffror, oavsett vad man vill belysa. 

  • Frågesports-fredag där samtliga anställda får quizzar med frågor om företaget och dess anställda. De som får flest rätt vinner pris.

  • Genom ett bokningssystem följs planer för kompetens- och vidareutveckling automatiskt upp och medarbetarna kan följa sin egen, gruppens och hela företagets utveckling. Detta skapar laganda och en positiv arbetsplats. 

I slutändan är det bara fantasin som sätter stopp för hur effektivt du som arbetsgivare kan använda ett LMS för din employer branding. Boka en kostnadsfri demo med en av våra kunskapsmäklare för att förstå hur ett LMS från KlickData kan förbättra employer branding i din organisation. 

Det går även bra att ringa oss på 08-667 49 80 alternativt maila kunskap@klickdata.se för kostnadsfri konsultation.


Så här hanterar Klickdata AB personuppgifter (GDPR) Läs mer här!